Menu
inzetten op talent

inzetten op talent

Talentcoach Luk Dewulf brengt al jaren een enthousiasmerend verhaal over de zoektocht van mensen naar hun eigen sterkte punten en over hoe krachtig het is als je kunt leven en werken vanuit je talent. Bij het beluisteren van zijn boodschap overviel me een typisch West-Vlaamse ‘goesting’ om hiermee aan de slag te gaan. Toen even later bleek dat een collega-leerkracht ook aangestoken was door deze dynamiek, ontstond meteen een plan voor een uitzonderlijk traject in Hemelvaart.

Wij zetten in op jouw talent.

Start van het project

In alle bescheidenheid startte die leerkracht, Elke Lecluyse, een tweetal jaar geleden een proefproject met een kleinere groep leerlingen van het laatste jaar. Dit project kadert binnen de studiekeuzebegeleiding.

Aan de hand van de toolbox ‘Ik kies voor mijn talent’ van Luk Dewulf gaat de leerkracht als coach op stap met de leerlingen. De sessies brengen leerlingen bij hun talenten, de contexten waarin deze talenten optimaal tot hun recht komen én de valkuilen die erbij horen. Via hefboomvaardigheden leren jongeren hoe ze deze valkuilen kunnen vermijden en hoe ze kunnen omgaan met situaties die niet matchen met hun talent.

De feedback die leerlingen op dit project geven, is heel lovend. Sommigen vinden dit een van de meest beklijvende ervaringen uit hun schoolloopbaan. Ondertussen is het project de proeffase ontgroeid. Een vijftal leerkrachten begeleiden dit jaar in kleine groepjes alle leerlingen van het zesde jaar, ongeacht de onderwijsvorm of –richting.

Elk zijn talent

Zoveel positieve reacties konden niet onopgemerkt blijven bij de andere collega’s. De nieuwsgierigheid was geprikkeld. Daarom kozen we ervoor om de inspirator van het project himself op de pedagogische studiedag uit te nodigen.

Tijdens zijn interactief verhaal, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden, maakten we kennis met een brede waaier aan talenten. Alleen al bij het horen van de namen word je vrolijk: bruggenbouwer, momentgenieter, bezige bij, sfeervoeler, creatieve maker, plannenmaker, kennisspons … Maar met het benoemen en herkennen van de talenten is het verhaal niet af, want wat is talent nu precies, hoe kan je vaardigheden ontwikkelen om meer uit je talent te halen en wat doe je met die zaken waar je niet goed in bent? Met deze vragen daagde Luk Dewulf ons uit om als school op zoek te gaan naar talentgericht onderwijs.

Talentgericht onderwijs voor elke graad

Omdat we overtuigd zijn van het belang de talenten van jongeren te leren zien, te ontwikkelen en maximaal te benutten, willen we verder investeren in het traject ‘Ik kies voor mijn talent’.

De toolbox van Luk Dewulf leent zich heel goed om met leerlingen van de derde graad aan de slag te gaan. Binnen de eerste graad ontwikkelden collega’s een traject rond de ‘Koffer vol vertrouwen’. Dit educatief pakket werd ontworpen door Linda Pappijn die als GON-begeleidster een vertrouwd gezicht is op Hemelvaart. Haar sterke ondersteuning was van essentieel belang bij de uitwerking van het project waarbij de leerlingen aan de hand van een spelbord op verkenning gaan in de wereld van gevoelens, denkpatronen en identiteit. De subtitel ‘Talenten in beweging’ legt duidelijk de link met ‘Ik kies voor mijn talent’ uit de derde graad.

En de tweede graad dan? Geen paniek. Ook voor deze leeftijdsgroep werkten we een aangepaste methodiek uit die zich richt op jongeren die volop op zoek zijn naar hun identiteit en dus ook naar hun kwaliteiten. Verschillende opdrachten loodsen hen door een stappenplan op zoek naar zichzelf, hun talenten en een toekomst waarin ze bewust positieve keuzes maken.

Je merkt het, Hemelvaart zet in op talent. Overal zijn mensen in beweging, op stap met jongeren op zoek naar hun individuele drijfveren, hun persoonlijke talenten. Het is een ongelooflijk boeiende tocht waarop niet alleen de leerlingen bijleren.