inzetten op talent

Het begon allemaal een aantal jaar geleden toen één van onze collega’s, geïnspireerd door het werk van Luk Dewulf, een project opstartte in de zesdes. ‘Tijd voor je talent’ was geboren. Ondertussen begeleiden verscheidene leerkrachten alle laatstejaars in kleine groepjes: ze werken daar aan de hand van de toolbox ‘Ik kies voor mijn talent’ van Luk Dewulf en in het kader van studiekeuze rond talenten.

Wij zetten in op jouw talent.

Tijd voor je talent

De sessies brengen leerlingen bij hun talenten, de contexten waarin deze talenten optimaal tot hun recht komen én de valkuilen die erbij horen. Via hefboomvaardigheden leren ze hoe ze deze valkuilen kunnen vermijden en hoe ze kunnen omgaan met situaties die niet met hun talent matchen. Dit alles gebeurt in een gezellig ingericht lokaal. De feedback die leerlingen op dit project geven, is heel lovend. Sommigen vinden dit een van de meest beklijvende ervaringen uit hun schoolloopbaan.

Geprikkeld door Luk Dewulf

In 2016 nodigde de directie Luk Dewulf uit om te komen spreken op de pedagogische studiedag. Tijdens zijn interactief verhaal, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden, maakte het hele Hemelvaartteam kennis met een brede waaier aan talenten. Alleen al bij het horen van de namen word je vrolijk: bruggenbouwer, momentgenieter, bezige bij, sfeervoeler, creatieve maker, planmaker, kennisspons … Luk Dewulf daagde Hemelvaart daar en dan uit om als school op zoek te gaan naar talentgericht onderwijs. En dat we geprikkeld waren, dat was duidelijk!

Binnen de eerste graad ontwikkelden collega’s een traject rond de ‘Koffer vol vertrouwen. Talenten in Beweging’. Dit is een educatief pakket waarbij de leerlingen spelenderwijze op verkenning gaan in de wereld van gevoelens, denkpatronen en identiteit. Ook in de tweede graad gingen we aan de slag: jongeren uit deze leeftijdsgroep zijn volop op zoek naar hun identiteit en dus ook naar hun kwaliteiten. Verschillende opdrachten loodsen hen door een stappenplan op zoek naar zichzelf, hun talenten en een toekomst waarin ze bewust positieve keuzes maken.

Talentenfluisteraars

Vanuit het besef dat meer en meer jongeren én volwassenen gebukt gaan onder stress en vatbaar zijn voor burn-out en demotivatie, wilden én willen we als school verder investeren in het traject “inzetten op talent”.

In 2017 volgden 20 collega’s daarom de opleiding tot talentenfluisteraar bij Luk Dewulf en zijn Nederlandse collega Els Pronk. Ze leerden ons talentgesprekken voeren, leerden ons hoe je jongeren helpt om zelfvertrouwen op te bouwen, hoe ze een positieve mindset ontwikkelen en hoe je achter het gedrag van jonge mensen kan kijken en aan de slag kan gaan met situaties die niet lopen zoals gewenst.

In 2018 kwam het talententeam langs in elke klas en introduceerde er de talenten. Via een sneltest en extra duiding ontdekte elk van onze leerlingen zijn of haar talenten. We kregen in 2018 ook het label van talentenfluisteraar-school, als eerste middelbare school in Vlaanderen. Dit hebben we te danken aan de brede initiatieven én aan de opleiding van collega’s tot talentenfluisteraars. Als talentenfluisteraars engageren we ons niet alleen naar onze leerlingen toe. We willen ook graag bekijken hoe we in Waregem bij bepaalde gelegenheden aanwezig kunnen zijn als talentenfluisteraars. Ook op onze infodag kunnen kinderen van het zesde leerjaar een talentgesprek voeren.

Dit schooljaar starten we met pop-ups. Elke maand organiseren we een pop-up talentfluisteren tijdens één van de middagpauzes. Op die middag kan elke leerling die dat wenst bij een fluisteraar langsgaan voor een talentgesprek.

Door verder te surfen, ga je ermee akkoord dat deze gebruikt worden.